HISTORIA - ROKY 2009 - 2018


HISTÓRIA RALLYE PREŠOV


Po roku 2005 nastala v usporadúvaní prešovskej rally pauza trvajúca až do r. 2009. Dá sa povedať, že od roku 2009 až dodnes trvá tretia éra Rally Prešov, ktorú už desiaty rok organizačne pripravujú Vladimír a Rastislav Bánociovci.





Šestnásty ročník Rallye Prešov sa uskutočnil netradične už v piatok 1.mája 2009. V sobotu a v nedeľu potom podujatie pokračovalo 2. ročníkom Šarišského slalomu, ktorého história sa začala písať v roku 2006. Od tej doby sa už stalo tradíciou, že po skončení rally sa pokračuje ešte slalomom zaradeným do Majstrovstiev Slovenska a v posledných 6 rokoch aj do Majstrovstiev Zóny Strednej Európy. Úvodnú RS, ktorou bol nový mestský okruh okolo mestskej haly - centra rally, vyhral Drotár na Škode Octavii WRC pred Bérešom ml. (Peugeot 207 S2000), druhú a tretiu Bereš ml., štvrtú znovu Drotár. Po štvrtej RS bol medzi nimi rozdiel len 0.4 s, pričom tretí Gavlák strácal už viac ako minútu. Rozhodnutie v boji o víťazstvo prišlo na RS 5, na ktorej domáca posádka dostala defekt a získanú stratu už nedokázala zmazať a tak nakoniec Drotár obsadil až 5.miesto. O uvoľnené druhé miesto zviedli boj Gavlák (Mitsubishi Lancer Evo IX.) s Grzybom (Fiat Punto S2000) a Hadikom (Subaru Impreza). V cieli boli úspešnejší zahraniční jazdci, druhé miesto obsadil Poliak Grzyb a tretie Maďar Hadik.



V tomto roku mal pri prešovskej rally svoju "slovenskú" premiéru aj Slovenský Rally Pohár. Na štart sa postavilo 5 posádok, spomedzi ktorých najrýchlejší bol Peter Pigula spolu s Vladimírom "Kuňasom" Lieskovcom na Škode Favorit. Druhé miesto obsadil Vladimír Jankovič s Miroslavom Palkom na Renaulte Clio a tretí v cieli boli Peter Danielis a Adriana Marinecová na Suzuki Swift.





Až dvanásť rokov trvalo, kým znovu v Prešove (počas sedemnásteho ročníka) vyhral domáci jazdec. V roku 2010 sa to konečne podarilo najdlhšie jazdiacej posádke na Slovensku I. Drotárovi s V. Bánocim na Octavii WRC. Hneď zo začiatku vyhrali prvé štyri RS, v ďalších štyroch boli raz tretí, dvakrát druhí a ešte raz prví. Druhí skončili Poliaci G. Grzyb – R. Zavada a tretí Česi Orság – Vajík. Zaujimavosťou tohto ročníka bolo, že všetky 3 úseky rýchlostných skúšok boli okruhové resp. polokruhové. Prvá bol klasický okruh v Ľuboticiach, nasledovala "polookruhová" RS Šalgovik, ktorej 1 kolo malo cez 7 km a úsek, ktorý sa len raz opakoval mal zhruba kilometer, a tretia bola tiež "polookruhová" RS Červenica, pričom 1 kolo mal skoro 14 km a úsek, ktorý si posádky 1x zopakovali mal cez 5 kilometrov.





osemnásty ročník Rally Prešov sa konal tradične na prelome jarných mesiacov a to 29.4 – 1.5 .2011. Toto podujatie bolo druhým podujatím slovenského šampionátu, ktorý niesol názov DMACK Tyres rally Majstrovstvá Slovenskej republiky 2011. Pre posádky bolo pripravených 9 rýchlostných skúšok s celkovým počtom ostrých kilometrov 103,6. Na štarte bolo vidieť aj Patrika Sandela, švédskeho jazdca, ktorý má na konte niekoľko titulov medzi nimi aj titul juniorského majstra sveta z roku 2006. Predstavil sa na Škode Fabia S 2000 navigovaný Steffanom Parmanderom za tím KL Racing. Prešovské trate prišli pokoriť aj iné zahraničné posádky, tradične francúzska posádka Laurent Viana s Isabellou Galmiche, premierovo s Citroenom C4 WRC, ale aj ukrajinská dvojica, jazdiaca podujatia IRC, Oleksii Tamrazov a Ivan German na Forde Fiesta S 2000. Najúspešnejší v tomto roku bol Jozef Béreš ml., ktorý si vybojoval prvé miesto, druhý skončil Poliak Chuchala a tretí domáci Tibor Cserhalmi, ktorý pre penalizáciu klesol z druhého miesta na tretie. Spomenúť treba aj poliaka Grzyba, ktorý v prvej polovici súťaže jasne dominoval, žial pre neho po poškodení zadného kolesa na RS 6 musel po RS odstúpiť.





Súťaž v roku 2012 (devätnásty ročník) bola pozorovateľskou súťažou pre FIA Európsky pohár a tak priniesla aj rad zmien. Rally bola dvojdňová, pre MSR sa každý deň započítaval zvlášť. Do zoznamu RS sa dostala opäť atraktívna RS Ľubotice a v piatok sa jazdilo aj v noci. Najlepšie začal J. Béreš jun. s R. Mullerom na Škode S2000, nasledovaný duom poľských jazdcov Grzybom a Chuchalom. Za nimi nasledovali ďalší jazdci túžiaci po víťazstve alebo aspoň po čo najväčšom balíku bodov do MSR – Melichárek, Drotár, Orsák. Rýchlo a isto jazdiaci Béreš nenechával nikoho na pochybách, že na tomto podujatí je najrýchlejší. Ale ako to už na rally chodí - výsledky sa robia v cieli. Ešte pred poslednou RS mal na druhého Grzyba náskok viac ako minútu, no prišla posledná RS, asi chvíľka nepozornosti a ich Škodovka sa ocitla tesne pred horizontom za obcou Ovčie mimo trate. Z víťazstva sa tak napokon v cieli tešil G. Grzyb s J. Hundlom, druhí boli bratia Melichárovci a tretí domáci matadori Drotár s Bánocim.





V roku 2013 sa konal jubilejný 20.ročník Rally Prešov. Pri tejto príležitosti došlo aj k úprave loga súťaže, nové sa používa dodnes. Podujatie bolo súčasťou FIA Európskeho pohára – východ. Trať pretekov obsahovala 12 rýchlostných skúšok, ktoré mali dĺžku vyše 160 km. Hneď na prvej RS mal technické problémy Melichárek jazdiaci na Citroene Xsara WRC, nabral viac ako 3-minútovú stratu a jeho stíhacia jazda, v rámci ktorej vyhral 8 rýchlostných skúšok stačila len na 8. miesto na cieľovej rampe. Kedže bolo podujatie dvojdňové a v hodnotení MSR sa bodoval každý deň samostatne, Melichárek si pripísal plný bodový zisk aspoň za deň 2. Prvý deň, ako aj celú súťaž vyhral Grzyb, druhý bol Béreš ml. a o tretie miesto zvládli pekný súboj Hadík s Kočím. Rýchlejší bol v cieli maďarský jazdec. V druhom dni za Melichárkom skončil Béreš ml. a až tretie miesto sa "ušlo" Grzybovi.





Dvatsiaty prvý ročník Rally Prešov sa konal 2.-3. mája 2014. Skoro 90 ostrých kilometrov bolo rozdelených do 9 rýchlostných skúšok. Víťazstvo znovu obhájil Grzyb s Hundlom, ktorému k hattriku pomohlo aj odstúpenie viacerých favoritov na čelné pozície. Postupne zo súťaže odstúpili Béreš ml., Kukučka, Hadík, Ondrej, Valoušek. Druhí skončili Drotár s Bánocim a tretie miesto obsadili Petho s Csurom.





V roku 2015 sa v dňoch 1.-2.5. konal dvadsiaty druhý ročník Rally Prešov. Táto sezóna bola na Slovensku špecifická, kedže boli povolené aj vozidlá novšej špecifikácia WRC, teda vozidlá, ktoré sú prioritne určené na štarty v majstrovstvách sveta a pre iné svoje seriály ich FIA nepovoľuje. Prešovčania tak mohli vidieť v tú dobu pravé rally špeciály. Od začiatku súťaže sa na prvom mieste usadil obhájca Grzyb, ktorý chcel nadviazať na svoje tri predchádzajúce víťazstva v Prešove. V prvej sekcii s poľským jazdcom držal krok len Melichárek na rovnakom vozidle, ten ale po defekte v RS 3 stratil veľa času a nakoniec došiel až na 5. mieste. Grzyb tak bez väčších problémov došiel na cieľovú rampu po svoje štvrté víťazstvo v rade.

V rámci tohto ročníka bolo premierovo popri rally zorganizovbaná aj 1. Mini Rally Prešov, pre "amatérskych" jazdcov, pričom v podstate jedinou podmienkou boli základné bezpečnostné prvky vo vozile. Celá táto doplnková súťaž prebehla v piatok na štátny sviatok na okruhu v Ľuboticiach, kde po odjazdení Mini Rally (išli rovnakú RS ako MSR, len bola doplnená o retardér) a odovzdaní cien prebehli ešte 2 prejazdy vozidiel Majstrovstiev Slovenska. Toto podujatie sa stretlo s veľkým záujmom medzi jazdcami podobných podujatí, keď sa na toto podujatie prihlásilo cez 40 posádok. Diváci tak mohli behom poobedia porovnať navzájom tieto vozidlá a aj jazdecké umenie jazdcov na jednom mieste, keď videli v podstate 4 prejazdy okruhovej RS /3 kolá/.



V roku 2016 si dali prešovskí organizátori pauza a tak dvadsiaty tretí ročník prebehol až v roku 2017.



Súťaž sa konala 28.-29.4. a na štarte sa zišla celá slovenská špička, doplnená o zahraničných jazdcov štartujúcich za slovenské teamy. Hneď na prvej RS Cemjata si Valoušek vytvoril 10 sekundový náskok, ktorý rozhodol o víťazovi súťaže. Aj keď sa Koči snažil túto svoju stratu, spôsobenú hodinami v jednej zo zákrut, na českého jazdca zmazať, darilo sa mu sťahovať väčšinou len desatiny. Grzyb hneď od úvodu súťaže na vedúcu dvojicu strácal, a tak sa sústredil hlavne na udržanie tretieho miesta pred švédom Adielssonom, čo sa mu nakoniec aj podarilo.

Aj tento rok prešovčania pripravili popri rally aj ďalší doprovodný seriál. V sobotu po skončení posledného prejazdu MSR na RS Cemjata prebehol na upravej, skrátenej a v protismere pretek Regionálneho Rally Pohára. Celá súťaž bola koncipovaná tak, aby sa jej mohli zúčastniť aj jazdci Slovenského Rally Pohára, ktorí bodovali aj na iných samostatných podujatiach RRP, aj tí, ktorí budú súťažiť v rámci Rally Prešov. Túto možnosť využil Pecuch, ktorý po druhom mieste v SRP si odbehol na Cemjatu a vyhral RRP.





Zatiaľ posledný, dvadsiaty štvrtý ročník Rally Prešov, sa uskutočnil v dňoch 13.-14.04. Tentoraz znovu Grzyb všetkých presvedčil, že mu prešovské trate sedia a po výhrach vo všetkých RS jasne ovládol celú súťaž. Grzybov najväčší súper - Koči dokázal s poliakom držať tempo len na RS, kde dosiahol rovnaký čas, v cieli mu patrilo druhé miesto, tretí bol nováčik v Prešove poliak Marczyk, všetci na vozidlách Škoda Fabia R5.

V ostatnom ročníku došlo v rámci Slovenského Rally Pohára k jednej novinke, keď sa prešovčanom podarilo celý program tejto klasifikácie "napchať" do jedného dňa, takže posádky v rámci soboty stihli aj všetky preberania, aj obhliadku trate a tiež odzávodiť zhruba 38 km RS.




 © 2019 Slovakia Rally System (srs@srs.sk)